Hopp til innhold

Sporingsøvelse 30-31.3.19 Lesja

FORF-kollega Røde Kors ønsket vår sporingstjeneste på kjentmannskjøring gjennom fjellheimen i fra øst til vest i Lesja denne siste helga i mars. Det er en stor utfordring fordi det er mange mil med fjell og daler fra Myrin til Bjorli. I tillegg er noe av vår faste infrasruktur rammet av døvhet som ikke lot seg løse i forkant av øvelsen.

Det gjaldt å finne et godt punkt for å sette digipeateren, og ikke minst måtte vi sette sammen en digipeater som lot seg transportere med snøscooter, tåle å stå på en fjelltopp i hard vind og ha strøm nok til to dager. Fra før har vi to løse Tiny Trak 4 fra Byonics. Disse eies av den kommunale beredskapen, men de er ikke bygget inn i noe. LB6SE, Svein tok oppdraget med å få bygget noe infanterisikkert.

I digikassa sitter det et 100AH stort batteri. Den kan drifte digien i en uke, men vi har denne på lager for f.eks crossbandkjøring. Da kreves mer effekt. Radioen er en Yaesu 8900 som er en del av den kommunale beredskapen, trackeren en TinyTrak4 fra Byonics. Radioen satte vi til å sende med 20 watt.Legg merke til den avdanka mobiltelefonveska som TT4 fikk krype inn i! Det aller mest fiffige er at Svein valgte å bruke stikkontakt for solcelleopplegg. Disse skjønner alle med en gang hva er; og de kan settes på plass med votter på! På utsiden av kassa er det en masteholder for bil sveisa sammen av LA7WCA, Arne, et metallrør og ei X-30 antenne fra Diamond. Dette utgjør en ganske brutal digipakke! Det er såpass mye vekt i batteriet og masteholderen at det tåles mye vind.
Når vi fikk opp denne pakka på 1591 moh, på Vesle Horrungen, så gikk det veldig fint gjennom hele helga.

Vi hadde også en "pulkdigi". Dette var en TinyTrak4 kobla sammen en Yaesu7800 og et lignende batteri som over. Og ei x-30 på ei alumast i en tripos.

Vi hadde også en scooterdigi i drift. Det er en ICOM 510 med et opentracker 3 kort i seg, parra med et 7ah blybatteri innebygd i en koffert. Den passer i en bagasjeboks som en del scootere har bakpå, og så fester vi en mobilantenne på scooteren.

Så, da har vi fjelltoppdigi, pulkdigi og scooterdigi. Alt er høyst portabelt! Vi brukte 3 Byonic MT AIO trackere og 2-3 Sainsonic AP 510 trackere. De 13 scooterne kjørte i følge, så det var forsåvidt nok å få gjennom ett signal, så hadde vi kontroll. Vi valgte å dele ut såpass mange for å være sikret signaler, men også for å teste ut digipeateren og selve trackerne. Vi målte batteristrøm før og etter bl.a. Dette er viktige erfaringer i vinterfjellet. Utstyret spilte bra, og forberedelsene var gode.

Da får vi fornøyde oppdragsgivere. Dette gikk over all forventning, og øvingslederen var godt fornøyd med den oversikten han fikk KO. For ham handlet det om to ting denne gangen: 1) sikkerhet for egne mannskap 2) styring av ressurser om noe skulle skje i fjellet mens alle var ute på tur.


Situasjonen i to tiden lørdag 30.3.19 så slik ut:

Den som drifta kartløsningen og hadde oversikten i KO på våre vegne var LB4GH, Torkell. Takk for innsatsen!

Øvelsen avsluttes med pakking, rydding og å sette alt som skal lades på lading.
Takk til LB4GH, LA1OSA, LB6SE og LB4CD for innsatsen. Og takk til Røde Korsved lagene Brennhaug, Dombås og Lesja for oppdraget.
FORF-samarbeid av beste sort:

Hilsen Ola-Matti