Hopp til innhold

Søndager klokken 19:30 NT er det innsjekk for medlemmer i SBI via Innlandsnettet VHF. Dette er en enkel, men effektiv ukentlig trening som tjener flere formål: Sjekke innlandsnettet, bli vant til å etablere ring, vente på tur, lytte, høre kallesignalene i SBI osv, teste eget utstyr, holde operasjonsteknikk og prosedyrer ved like. Meld fra via Facebook, epost  til sbi@nrrl eller over radio hvilken søndag du kan kjøre. Det tar maks 15 minutter. Vi oppfordrer alle medlemmer til å ta ansvar en søndag eller to.

Ansvarlig for innsjekk i 2024 er: 

Første halvår:

7.januar: LA8NJA/LE3EPH Torgeir + 9 innsjekkede
14.januar: LA8NJA/LE3EPH Torgeir + 8 innsjekkede
21.januar: LB4CD/LE3EPA Ola-Matti +10 innsjekkede
28.januar: LA6ETA/LE1EPH, Henrik + 10 innsjekkede
4.februar: LA8NJA/LE3EPH, Torgeir + 9 innsjekkede
11.februar: LA3TR/LE3EPF, Thor-Ove + 9 innsjekkede
18.februar: LB4CD/LE3EPA, Ola-Matti + 7 innsjekkede
25.februar: LA1PKA/LE2EPJ, Knut Arild + 11 innsjekkede
3.mars: LB0II/LE3DPZ, Jan + 10 innsjekkede
10.mars:LA8NJA/LE3EPH, Torgeir + 7 innsjekkede
17.mars:LA8NJA/LE3EPH, Torgeir + 9 innsjekkede
24.mars (palmesøndag):LA8NJA/LE3EPH Torgeir +8 innsjekkede
31.mars (1.påskedag): LA8NJA/LE3EPH Torgeir + 9 innsjekkede
7.april: LA3TR/LE3EPF Thor-Ove+ 10 innsjekkede
14.april: LA1PKA/LE2EPJ Knut Arild + 10 innsjekkede
21.april
28.april
5.mai
12.mai
19.mai
26.mai
2.juni
9.juni
16.juni
23.juni
30.juni

RUTINE FOR INNSJEKK
Du må ha noe å skrive med og på.
1.CQ INNSJEKK MEDLEMMER AV SAMBANDSTJENESTEN INNLANDET.

2. VELKOMMEN TIL INNSJEKK. DEN KJØRES I KVELD AV LE3EPA/LB4CD, OLA FRA LESJA. (Sett inn ditt kallesignal, navn og QTH). DU KAN SJEKKE INN MED UTDELT LE-KALLESIGNAL ELLER DITT ORDINÆRE KALLESIGNAL. RADIOAMATØRER I SAMBANDSTJENESTEN UTENFOR VÅRT OMRÅDE KAN OGSÅ SJEKKE INN.

3. VI BEGYNNER MED STASJONER I (NORD/SØR - INNSJEKKANSVARLIG VELGER), LE3 KAN SJEKKE INN NÅ. MIDTDALEN/LILLEHAMMER, LE2, SØR LE1 KAN SJEKKE INN NÅ. NOTER KALLESIGNAL OG NAVN. KVITTER PÅ HVEM DU HAR HØRT.

4. ER DET ANDRE SOM VIL SJEKKE INN, ELLER NOEN SOM BLE FOR SENE FØRSTE RUNDE: VÆRSÅGOD SJEKK INN NÅ.
ER DET KOMMENTARER/BESKJEDER FRA STYRET ELLER MELDEMMER?

5. TAKK FOR INNSJEKK. VI HØRES NESTE SØNDAG TIL SAMME TID OG DA ER DET (se hjemmeside) SOM HAR ANSVARET.

6. ALLE INNSJEKK FØRES PÅ VÅR FACEBOOKGRUPPE UMIDDELBART. HVIS DU IKKE SELV ER PÅ FACEBOOK, SENDER DU LISTA VIA EPOST TIL SBI, SÅ LEGGER EN I STYRET DET UT.

ANDRE HALVÅR 2024

Vi er foreløpig fire alarmhoder som svarer på vårt alarmnummer dag og natt hele året. Det er etterhvert ønskelig å få med et par til, Her er vaktlista for 2024 - i 14 dagers intervaller.

SBI ALARMHODER 2024 KALENDER MED VAKTBYTTER: påtroppende

Uke 2: Mandag 8. januar kl. 12:00 - Leif Konrad og Ola-Matti

(1 oppringning fra OPS 21.januar - leteaksjon. Leif Konrad tok telefonen)

Uke 4: Mandag 22. januar kl. 12:00 - Henrik og Stein Erik

(1 oppringning fra OPS Hamar klokka 05:02. Henrik svarte. Leteaksjon Hadeland. Funn gjort på morgenen)

Uke 6: Mandag 5. februar kl. 12:00 - Leif Konrad og Ola-Matti

Uke 8: Mandag 19.februar kl. 12:00 – Henrik og Stein Erik

Uke 10: Mandag 4.mars kl. 12:00 – Leif Konrad og Ola-Matti

(1.oppringning 7.mars. Henrik svarte. Leteaksjon Sjusjøen. Vi ble bedt om Gateway-støtte. Positivt funn raskt.)

(fredag 15.mars: OP Hamar - leteaksjon Synnfjell. Stein Erik svarte og la ut info. Positivt funn rimelig kjapt.)

Uke 12: Mandag 18.mars kl.12:00 – Henrik og Stein Erik

(Torsdag 21.mars; 18:43, Stein Erik tar telefonen, OPS Hamar, leteaksjon i Rondane. Ola-Matti i medlytt, varsler og planlegger aksjon med Torgeir, Torkell og Tom-Erik)

(Lørdag 30.mars, klo 17:00, leteaksjon Sjusjøen, positivt funn etter noen timer)

Uke 14: Mandag 1.april kl.12:00 – Leif Konrad og Ola-Matti (= 2.påskedag)

(Tirsdag 2.april  - oppringt 10:21, Henrik svarte (Ola-Matti i medlytt noen timer) Positivt funn i 13-tiden.  - Leteaksjon Sel 

(Mandag 8.april - oppringt OPS 15:06, Stein-Erik svarte, Henrik ringte - positivt funn 15:21)

Uke 16: Mandag 15. april kl.12: 00 – Henrik og Stein Erik

Uke 18: Mandag 29.april kl. 12:00 – Leif Konrad og Ola-Matti

Uke 20: Mandag 13.mai kl.12:00 – Henrik og Stein Erik

Uke 22: Mandag 27.mai kl. 12:00 – Leif Konrad og Ola-Matti

Uke 24: Mandag 10.juni kl. 12:00 – Henrik og Stein Erik

Uke 26: Mandag 24.juni kl. 12:00 – Leif Konrad og Ola-Matti

Uke 28: Mandag 8.juli kl. 12:00 – Henrik og Stein Erik

Uke 30: Mandag 22.juli kl.12:00 – Leif Konrad og Ola-Matti

Uke 32: Mandag 5.august kl. 12:00 – Henrik og Stein Erik

Uke 34: Mandag 19.august kl.12:00 – Leif Konrad og Ola-Matti

Uke 36: Mandag 2.september kl. 12:00 – Henrik og Stein Erik

Uke 38: Mandag 16.september kl.12:00 – Leif Konrad og Ola-Matti

Uke 40: Mandag 30 september kl. 12:00 – Henrik og Stein Erik

Uke 42: Mandag 14. oktober kl. 12:00 – Leif Konrad og Ola--Matti

Uke 44: Mandag 28.oktober kl. 12:00 – Henrik og Stein Erik

Uke 46: Mandag 11.november kl. 12:00 – Leif Konrad og Ola-Matti

Uke 48: Mandag 25.november kl. 12:00 – Henrik og Stein Erik

Uke 50: Mandag  9.desember kl. 12:00 – Leif Konrad og Ola-Matti

Uke 52: Mandag 23.desember kl. 12:00 – Henrik og Stein Erik

 

I dag var det utpakking av FORF-utstyr som skal plasseres på Innlandet og driftes av oss.De som møttes på beredskapssenteret Dombås i kveld var: LA3TR Thor Ove, LA8NJA Torgeir, LB4GH Torkell og LB4CD Ola-Matti.

Utstyret er:

2 Starlink-antenner

2 aggregater

2 kasser

2 kabeltromler

Målet er å kunne levere internett i KO over hele Innlandet uavhengig av strøm og telenett.

Detaljer om lagring og rutiner kommer senere. Vi har kun pakka ut og rydda litt. Det blir test så snart det er klart med abonnementer etc.

 

Vi var 6 medlemmer fr Nord-Gudbrandsdalen som holdt sambandsmøte på beredskapssenteret på Dombås 30.oktober med følgende agenda:

  1. Utforske nødnettdekninga i vårt diskrikt
  2. Ny Telia-ruter med abonnement i hus
  3. Starlink
  4. Øvelser
  5. Info fra samlinga på Tyrli, bl.a sambandsreglement NN.
  6. Annet.

Torgeir stilte med bakst, og kaffen var på huset.

Det som er av interesse for alle i første omgang kan være at FORF-Innlandet har bestemt seg for å bruke noen restmidler fra GS-tildelinga på å kjøpe Starlink-internett, slik at det kan være nett i KO hvor som helst i Innlandet.

Om øvelser kan det nevnes at det skal være en FORF-øvelse 2-4.2.24 i vinterfjellet, der vi også kan være med. Det skal muligvis også være et sporingsoppdrag på Dovrefjell/Dombås 18.november, men det er ikke helt klart i skrivende stund.

Alltid trivelig å møtes og diskutere sambandsfaglige problemstillinger.

Takk for møtet!

LB4CD.

I går kveld mistet Vågå og Sel mobilnettet. Vi ble kontaktet av Politiet  i 2230-tiden og varsla om at vi kunne bli brukt ved behov. Torgeir, Torkell og Ola-Matti hadde mulighet til å stille med både nødnettsutstyr og winlink ved behov. Vi la en hurtig-plan, ordna med litt personlig utstyr og la oss i hvil og hvil for natta. Det meldte Ola-Matti inn til OPS Hamar via winlink, også for å oppdatere winlink, teste og minne OPS Hamar om //wl2k r// i emnefeltet.

Feilen i mobilnettet er lokalisert og retta til mandags morgen 31.juli.

Dette var tredje gang i sommer at Politiet ringer alarmnummeret vårt.

Se f.eks her: https://www.gd.no/gd-veggen/s/5-18-1088891?p=lc-6235510-7491-gudbrandsdolendagningen

Den 23.juli ble vi oppringt av OPS Hamar og bedt om signalsporingsstøtte til denne aksjonen: https://www.gd.no/leteaksjon-pa-mysusater-vedkommende-er-kommet-til-rette/s/5-18-1807384

Alarmtelefonen ble besvart og signalsporingsteamet aktivert. I tillegg gikk det ut et forhåndsvarsel til mannskap i Nord-Gudbrandsdalen.

Heldigvis ble det gjort et positivt funn nokså hurtig.

Vi er mange medlemmer i ulike FORF organisasjoner i Innlandet. Felles er at vi ønsker å bidra når det er behov for oss. Noen kjenner godt til hverandre, mens andre ikke er kjent med organisasjoner og medlemmer utover sin egen organisasjon. Gjennom prosjektet «Bedre lokalberedskap II, Innlandet PD - Gjensidighetsstiftelsen 2023-2024», har vi blitt tildelt midler til å gjennomføre en samling rettet mot FORF organisasjonenes aksjonsledelse. På denne samlingen ser vi for oss at temaer som vil styrke samarbeid i KO, samt gjøre oss kjent med hvilke ressurser vi sitter på og hvordan vi best mulig kan samarbeid om et helhetlig tilbud til det offentlige når behovet for vår hjelp er til stede. Ikke minst vil en og ha en fin mulighet for å bli bedre kjent og drive erfaringsutveksling.

Målsetting/ Effekt:
· Økt kompetanse på tvers av organisasjonstilhørighet
· Økt kjennskap til av hva de ulike organiasjonene i FORF kan bidra med under ulike SAR oppdrag
· Økt samhandling og samarbeid i aksjonsledelse
Samlingen vil finne sted på Tyrili - Sørmessenvegen 60, 2610 Mesnali. Vi vil etterstrebe og gi plasser til medlemmer fra alle de ulike organisasjonene. Vi har likevel kun 25.stk plasser. Deltakerplasser vil bli tildelt etter at påmeldingsfristen går ut. Mat og opphold er inkl. av arrangøren. Reisekostnader dekkes av den enkelte organisasjon/lokalforening. Eget sengetrekk og håndkle medbringes.
Påmeldingsfrist: 15.8.23
Påmelding sendes til:
Røde Kors Innlandet Distriktskontor via
Mette Christensen Furmston,
mette.christensen.furmston@redcross.no ,
Hun kan nås på tlf. 40 64 31 29
Faglige spørsmål rettes til Gunn Kari Gran Haugen
på gunn.gran.haugen@rodekors.org
eller tlf. 91 56 88 27

Program:
Fredag 22/9
17:30 - Ankomst og innkvartering
19:00 - Middag
20:00 - Velkommen! Bli kjent, "Kick Off"

Lørdag 23/9
08:00 - Frokost
09:00 - Tema: Hvorfor skal vi samarbeide? Politiet v/Sidsel Svarstad (Leder på 112-sentralen innlandet)
12:30 - Lunsj
13:30 - Tema Droner i søk.

Tema Kommunikasjon, hvorfor er det viktig at snakke redskapene våre fungerer?
15:00 - Øvelser. Praktiske KO-øvelser
fokus på samarbeid rundt planlegging av søk og å utnytte tilgjengelig FORF-ressurser.
17:00 - Kaffe og biteti
17:30 - Øvelser fortsetter
19:00 - Fri før middag
20: 00 - Middag og uformelt samvær

Søndag 24/9
08:30 - Frokost
09:30 - Tema: Nytt aksjonsstøtteverktøy
13:00 - Lunsj
14:00 - Evaluering av helga
15-16 - Avreise

Innspill til øvrige temaer, samarbeidspartnere og interessante foredragsholdere mottas gjerne.

Kontaktutvalget i FORF Innlandet PD - lokalt redningsfaglig forum har
bestemt seg for å bruke noen av restmidlene vi har igjen fra
Gjensidigestiftelsen i 2021 til å sette fokus på hypotermi.

Det vil derfor bli gjennomført ulike temakvelder ulike steder i innlandet høsten 2023.
Temakveldene vil bli inspirert at prosjektet «Hypotermiløftet – fordi
pasienten fortjener det» av Norsk Folkehjelp sanitet.
Målsettingen for temakveldene vil være å sørge for at mannskaper i
FORF organisasjonene i Innlandet PD er faglig oppdaterte og har
standardisert utstyr og metodikk for forebygging og behandling av
generell nedkjøling. Vi vil ha fokus på opplæring og utrustning av
frivillige mannskaper. Vi vil gjennomgå viktigheten av å forhindre
nedkjøling, hvordan man blir nedkjølt og hva man kan gjøre for å
forebygge dette. Videre skal vi se på de siste retningslinjene,
banakmodellen og gjennomføring av pasientundersøkelse, med spesielt
søkelys på hypotermi.

Hamar 3.10: KL 18:00, STED: STORMYRVEGEN 9, 2315 HAMAR

Tynset 3.10: KL 19:00, STED: VIDSYN, 2500 TYNSET

Otta 16.10: KL 18:00, STED: THON PARTNER HOTEL OTTA, OLA DAHLSGATE 7

Gjøvik 24.10: KL 18:00, STED: KALLERUDSVINGEN 15, 2816 GJØVIK

Valdres 1.11:KL 18:00, STED: AUDITORIUM PÅ VBU, VANG I VALDRES

Alle mannskaper fra FORF organisasjonene inviteres.
Temakvelden vil vare i ca 3.timer
Det vil bli enkel servering.
Påmeldingsfrist 27.09.23
Påmelding sendes til
Mette Christensen Furmston
mette.christensen.furmston@redcross.no

Vi ble oppringt av OPS Hamar klokka 2218 den 18.juni. De ønsket sambandsstøtte til en leteaksjon etter en ung kvinne ved Rondvassbu. Det er dårlig med nødnettdekning ved Rondvassbu.

LA6ETA Henrik snakka med OPS Hamar, ringte meg og vi drøfta litt. Deretter ringte vi både mannskap, Politiet, Flytjenesten og signalsporingsteamet NRRL.

LB4GH Torkell dro fra jobb mot Dombås for å hente utstyr og iverksette planen vår, men før han rakk fram var turgåeren funnet. LA8NJA Torgeir var også klar til å rykke ut. Ikke noe er bedre enn det.

Takk til alle som er operative og svarer seint på kvelden!

Oppslag i GD her: https://www.gd.no/leteaksjon-ved-rondvassbu-ung-kvinne-pa-tur-trengte-assistanse/s/5-18-1784367

Sambandstjensten Innlandet, NRRL deltok med 10 mannskaper for å levere sambandstjenester til en samvirkeøvelse i Lesja og Dovre kommuner den 8.juni 2023.

Bakteppet var cyberangrep, utfall mobil/nett, dårlig vær, sar-hendelse og vannbåren smitte. Alt foregikk samtidig. Ymse kommunale virksomheter ble berørt og samtidig skulle både nødetatene og den kommunale kriseledelsen håndtere dette og en en stor kanoulykke med mange ungdommer involvert på Lesjaskogsvatnet.

Dette var et stort spill med mange aktører, markører og observatører - ca. 200 personer til sammen skulle finne hverandre, virke i lag og løse de ulike utfordringene som dukket opp. Det er virkelig noe annet enn en skrivebordsøvelse.

Vi var tilstede på fem ulike steder, med seks mils avstand - der vårt samband skulle fungere og tjene alle virksomheter involvert.

For vår del ble vi før første gang testet på hele vårt produktspekter samtidig:

Sporingstjenesten både online/offline for nødetater i SAR-aksjon

VHF-nærsamband i to kommuner

DMR-samband til kommunal drift

Tetra-støtte , repeater DMO ved utfall TMO.

Mobile stasjoner tilgjengelig for ymse kommunale behov

Epost over radio fra skadested til OPS Hamar, epost over radio fra KO til Statsforvalteren.

Mannskap i både ILKO og KKL-KO.

Håndtere helseinstusjoners behov for samband i to kommuner.

Vår øvelse startet dagen før, den 7 juni, med montering av midlertidige installasjoner på steder der vi ikke er inne fra før. Vi klargjorde også vår del av ILKO på Lesjaskog camping.

Politiet og HV startet også sin øvelse den 7. og inn i natta til den 8.juni med ymse hybride scenarioer.

Den 8.juni var vi klare til start fra klokka 0730. Øvelsen varte fra 0900-1400.

Vi er meget godt fornøyde med øvelsen. Vi fikk gjort oss mange nyttige erfaringer lokalt, og vi har truffet og snakka med mange spennende folk. Det er totalforsvarskonseptet som testes en dag som denne, og vi er en del av det. Takk for innsatsen til alle våre mannskaper.

.

Presse-oppslag fra øvelsen:

GD (region-avis)

https://www.gd.no/derfor-er-det-blalys-og-nodetater-pa-dovre-og-lesja-i-dag/s/5-18-1777083

VIGGA (lokalavis)

Fra Lesjaskog camping, ILKO:

https://www.vigga.no/nyheter/i/0QOggJ/200-personer-var-med-paa-oevelse-fjellrev-det-er-samarbeid-vi-oever-paa

Fra KO Dombås

https://www.vigga.no/nyheter/i/rl3Vl3/radioamatoerane-tilbyr-naudsamband